Wednesday, March 27, 2013

Percepció


A percepció meghatározása:
A külvilág és a személyiség közötti közvetlen kapcsolat megteremtése az érzékelés+észlelés, másképpen a percepció útján történik. Egyidőben történik mind a kettő, azonban számunkra általában csak észlelésként, percepcióként jelentkezik.

Az érzékelés: az érzékszerveink segítségével a külvilág ingereit felfogjuk, látjuk az árut, hallunk róla, tapintással, szaglással, ízleléssel érzékelhetjük. Egy termék vagy szolgáltatás a következő kétfajta tényezőn alapszik:
  • Stimuláló tényezők: ezek a termék fizikai jellemzői, mérete, színe, környezete stb.
  • Egyéni tényezők: ezek az egyén saját jellemzői, érzékszerveink működése, kiegészítve az egyén hasonló helyzetben szerzett múltbeli tapasztalataival, elvárásaival, motivációival és érzelmeivel.
A marketing szakember számára azért fontos az észlelés folyamatának a megértése, mert a vásárlási döntéseket befolyásolja az a tény, hogy a vásárló hogyan észleli a terméket.

Az abszolút, a végső és a különbség küszöb:
Abszolút küszöb: az az érzékszerveinket érő legkisebb ingerhatás, amely ahhoz szükséges, hogy valamely érzékelési tapasztalat létrejöjjön. Tehát az abszolút küszöb az a minimális energiamennyiség, amely az érzet felfedezéséhez szükséges.
Az érzékelés végső küszöbe az a legnagyobb ingererősség, amelynek érzékelése még lehetséges. (pl.: az ultrahangokat már nem vagyunk képesek érzékelni).
A különbségi küszöb a két inger közötti legkisebb észlelhető különbség.

Az észlelés szelektivitása és a figyelem:
Minden pillanatban az ingerek hatalmas száma küzd a vásárlók figyelméért. Csak néhányat vagyunk képesek tisztán észlelni.
A külső befolyásoló tényezők az ingerek fizikai jellemzőivel kapcsolatosak, a belső tényezők pedig az egyén motivációjával és elvárásaival. Általában a két tényező kiegészíti egymást. E tényezők ismerete nagyon fontos a vállalatok marketingszakembereinek a számára, hiszen az ő feladatuk a vásárlók figyelmének a felkeltése a termékek iránt.
A figyelem felkeltését befolyásoló külső tényezők:
  • Intenzitás és méret: minél fényesebb a fény, hangosabb a hang, annál valószínűbb, hogy az egyén felfigyel rá. Hasonlóképpen, a nagyobb méretek és az élénkebb színek jobban magukra vonják a figyelmet.
  • Pozíció: Röviden összefoglalva a kutatások eredményeit, a következőket lehet elmondani: Amikor az olvasás a kulturális értéknek megfelelően balról jobbra történik, akkor a lap jobb felső oldalán elhelyezett hirdetés jobban felkelti a figyelmet.
  • Kontraszt: Az ingerekkel való folyamatos találkozás hozzászokást eredményez, ezért egyre nagyobb mennyiségű ingerre van szükség ahhoz, hogy valamilyen változásra felfigyeljünk.
  • Ismétlés: az az inger, amelyet többször ismételnek, nagyobb figyelmet kelt, mint az, amivel csak egyszer találkoznak a fogyasztók.
  • Mozgás: Mint testünk védekezési mechanizmusának része, a szemünk önkéntelenül reagál a mozgásra.
  • A színek figyelemfelkeltő szerepe: az áru figyelemfelkeltő hatása elsősorban a szemen keresztül közvetített ingerek útján érvényesül. A legtöbb  és a legjobban hasznosítható reklámgyakorlati ismeret a színekkel kapcsolatos.

CIP Modell:
A fogyasztók minőségérzékelését számos egyéb tényező mellett jelentősen befolyásolják saját CIP rendszerünk korlátai. Ezen korlátok meglétét eddig nem vették figyelembe, illetve nem fektettek rájuk elegendő hangsúlyt, így a vállalati vezetők szemében kialakult fogyasztó képe jelentősen eltért a valóságostól.
A CIP modell a fogyasztók információfeldolgozó rendszerét és annak működését írja le. A CIP rendszer három fő részből áll:
·        érzékszervi észlelés (SR)
·        rövid távú memória (STM) (30 mp-es időkorlát)
·        hosszú távú memória (LTM)

A percepció rendező elvei:
A percepció folyamata során az egyén a kiválasztott és értelmezett ingereket értelmes, összefüggő képpé rendezi. Ez azt jelenti, hogy a tárgyakat, mint egészt észleljük, és nem a részek összegét. A pszichológia Gestalt- (alaklélektani) irányzata foglalkozott ezzel a jelenséggel.
  • Alak és háttér: az alak és háttér észlelése az egyik legegyszerűbb, de a legfontosabb rendező tendencia. Ez azt jelenti, hogy a tárgyakat a hátterükhöz viszonyítva észleljük, így a tárgy és a háttér kölcsönhatása segíti az egyént a korrekt ítélet létrehozásában.
  • Csoportosítás: hajlamosak vagyunk arra, hogy azokat a tárgyakat, amelyek közül vannak egymáshoz, egy csoportba tartozónak észleljük.
a.)    Hasonlóság:    XOXOXO
                            XOXOXO
                            XOXOXO
    mit látunk? X és O oszlopokat vagy váltakozó betűk sorait? Ezen elv szerint a hasonló elemeket úgy látjuk, mintha jobban összetartoznának, mint azok, amelyek kevésbé hasonlóak.

                                                                                

b.)    Közelség/szomszédosság:       ....................
                                                     ....................
                                                     ....................
      Ezek pontokból álló sorok vagy oszlopok? A legtöbben azt fogják mondani, hogy sorok. Ami feltűnő, hogy a pontok közelebb vannak egymáshoz horizontális irányban és ez az oka annak, hogy soroknak észleljük őket.
c.)   A jó forma elve: az idegrendszer előnyben részesíti a szabályos, egyszerű formákat.
d.)  Folyamatosság elve: az egyes elemeket összetartozónak látjuk, hogyha egy irányban folytatásai az előző elemeknek.
  • Lezárás: érzékszerveink gyakran nem látnak el minket teljes információval, de mi értelmezzük az információt azáltal, hogy kitöltjük a hézagokat. Hajlamosak vagyunk arra, hogy a nem teljes ábrákat teljeseknek lássuk.
Szubliminális percepció: legfontosabb jellemzője nem az, hogy az egyénstimulációja egy bizonyos tudati küszöb alatt zajlik, hanem az, hogy olyan ingerekre válaszol, amelyeknek nincs tudatában.

A percepció folyamat marketingszempontból fontos területei:
  • A fogyasztók árészlelése: ez azt jelenti, hogy hogyan észlelik a vásárlók (fogyasztók) a termékek és a szolgáltatások árát.
a.)    Referencia ár: a fogyasztó várakozása arról, hogy mennyit fog fizetni a termékért, illetve a szolgáltatásért.
b.)  Az ár, mint a minőség jelzője: sok kutatás alátámasztotta azt a nézetet, hogy bizonyos esetekben az ár a termék minőségének indikátora.
c.) Assszimiláció és kontraszt: a fogyasztónak általában van bizonyos mozgástere, árintervalluma, amelyen belül elfogadnak, illetve amelyen kívül elutasítanak egy árat.
  • A származási ország (eredet) hatás: a fogyasztó egyoldalú elfogult észlelése a terméket, illetve a szolgáltatást illetően, vagyis a fogyasztó ítélete attól függően, hogy a termék/ szolgáltatást hol készítették.

Forrás: Hofmeister-Tóth Ágnes: Fogyasztói magatartás 

No comments:

Post a Comment