Wednesday, March 20, 2013

Referenciacsoportok


„A referenciacsoport mindazon csoportok, amelyek az ember attitűdjeire vagy magatartására közvetlen (személyes) vagy közvetett hatással vannak.(Kotler)”


A referenciacsoportok típusai:




         TAGSÁG

ATTITŰD

IGEN
NEM

POZITÍV
Pozitív tagság
Aspirációs(vonzó)csoport

NEGATÍV
megtagadott csoport
Elkerült csoport

A tagsági csoportok azok, amelyekhez az egyén jelenleg tartozik, pl. a család, barátok, vallási közösségek, munkahelyi csoportok stb. A tagsági referenciacsoportokban az egyént elfogadják, és a csoporthoz tartozónak tekintik.

A tagsági csoporttal szemben az egyénnek pozitív vagy negatív attitűdjei lehetnek. Általában az egyén olyan csoportoknak tagja, amelyekben jól érzi magát, és magatartását úgy alakítja, hogy az megfeleljen a csoport elvárásainak. Az ilyen csoporttal szemben az egyénnek pozitív az attitűdje, vagyis az egyén örül, hogy tagja lehet a csoportnak.


Schiffman és társai (2001) a fogyasztás szempontjából releváns referenciacsoportokat az alábbiak szerint határozzák meg:
• család;
• barátok;
• formális társadalmi csoportok (pl. sport klubok);
• vásárló csoportok;
• fogyasztói akciócsoportok;
• munkacsoportok;
• virtuális csoportok/közösségek.

Újszerű elemet jelent az előző csoportosításhoz képest, hogy a virtuális csoportokat külön is nevesítik. Közelebbről szemügyre véve a felsorolást azonban észrevehető, hogy az csupán a tagsági csoportokat foglalja magában nagy részletességgel.


A referenciaszemély

Referenciaszemélynek szokás tekinteni azt az embert, aki a reklámokban a termékeket népszerűsíti. Leggyakrabban használt típusok a híres ember, az átlagember és a szakértő.

Ha veszünk például egy mostani Adidas reklámot, megfigyelhető, hogy híres emberrel dolgoznak, amikor dezodorjaikat reklámozzák. Én személy szerint, amikor meglátok a TV-ben egy labdázó srácot az utcán, már tudom, hogy a következő kép az, hogy Zidanine Zidane fújja magára az Adidas dezodort. Ezzel amúgy nincs is semmi gond, épp ellenkezőleg, egy jó marketingfogás, hogy az emberekben az alábbi gondolatokat ébresszék:

- ha ő használja, akkor biztosan jó
- híres, ezért megbízok benne
- én is olyan akarok lenni, mint ő
- különlegesnek érzem magam, ha ugyanazt használjuk

Végső soron akármilyen referenciaszeméllyel legyen is dolgunk funkciója mindig abban rejlik, hogy a vásárló könnyebben azonosuljon egy márkával és általa csökkenjen a vásárlási döntés feszültsége.


Források:

No comments:

Post a Comment