A család, a háztartás mint a gazdaság legkisebb
egysége nagyon fontos a marketingszakemberek számára. A legtöbb
termék/szolgáltatás fogyasztói a háztartások.
Családháztartásnak nevezzük azt a háztartást, ahol
legalább kér ember él együtt, akik vér szerint vagy házasság révén rokoni
kapcsolat fűz össze. A család kultúrafüggő, homogén, tagjai általában együtt
gazdálkodnak és együtt hozzák döntéseiket. A családi háztartás az az egység,
ahol a kulturális értékek és a magatartásnormák az egyik generációról a másikra
átadásra kerülnek. A családi háztartás nagymértékben befolyásolja a vásárlási
és fogyasztási szokásokkal kapcsolatos attitűdöket.
A háztartások funkciói:
·
Háztartásvezetés, irányítás, szervezés
·
Fogyasztás
·
Munkamegosztás
·
Jövedelem és vagyonkezelés
·
Vásárlási és beszerzési döntéshozatal
·
Tárolási, készletezési mechanizmus.
A háztartások funkciói közül prioritást élvez a
fogyasztás, de a rendelkezésre álló anyagi és nem anyagi források
befolyásolják.
Családformálódás, családstruktúra
A házasságkötések alakulása Magyarországon: mind a nők, mind a férfiak általában 26 éves kor felett kötik első házasságukat, amit lényegesen befolyásol a képzettség, a felsőfokú végzettségűek 25-29 éves korban vagy a 30-as éveik elején kötik meg első házasságukat. A háztartások összetételének alakulásában a házasodási arányszámok csökkenése és a válási mutatók emelkedése érezhető. Ezzel egyidejűleg növekedett a gyermeket egyedül nevelők, valamint az egyszemélyes háztartások részaránya is. A párkapcsolatban élők összetételét számottevően befolyásolja, hogy egyre többen választják az élettársi együttélést.
Gyermekvállalás: folyamatosan csökkent a születésszám is,
amit erősen befolyásol szintén a képzettség, mivel a diplomás nők többségénél a
szülés időpontja kitolódik a 20-as éveiknek a végére, illetve a 30-as éveik
elejére.
A magyar háztartások kiadási szerkezete
A háztartások
kiadásainak főbb csoportjai:
1.
Élelmiszer
2.
Lakásfenntartás
3.
Közlekedés, hírközlés
4.
Művelődés, üdülés, szórakozás
5.
Egészségügy, testápolás
6.
Lakásfelszerelés, ruházkodás
7.
Élvezeti cikkek
8.
Egyéb személyes célú kiadás
A tartós fogyasztási cikkek elterjedtsége utal a
háztartások vagyoni helyzetére és preferenciáira (pl. a mobiltelefon, a
számítógép, az Internet robbanásszerű elterjedése).
Döntési szerepek a családban
Az egy háztartásokban élők alapvető jellemzője, hogy a
rendelkezésre álló pénzből közösen gazdálkodnak, amik közös döntéseket
tételeznek fel. A család minden tagjának van valamilyen szerepe a vásárlási
döntéshozatalban.
Kezdeményező:
aki a vásárlást kezdeményezi
Befolyásoló: akinek
a véleménye befolyásolja a vásárlási döntést, az alternatívák
figyelembevételét, a döntési kritériumok megállapítását, az értékelést és a
döntést.
Döntéshozó: aki
a végleges vásárlási döntést meghozza. Természetesen vannak közös döntések
(férj+feleség) is, sőt a gyermeket is egyre gyakrabban vonják be a
döntéshozatalba.
Beszerző: aki a
tényleges vásárlást végrehajtja, elmegy az üzletbe, telefonon vagy interneten
megrendeli az árut.
Használó: a
termékek használója. A legtöbb terméket többen használják vagy fogyasztják. A
használó nem feltétlenül ugyanaz a személy, aki a terméket megvásárolja.
A család vásárlási
döntési típusai:
·
Önálló (autonóm): egymástól függetlenül hozzák
meg döntéseiket.
·
Férjdomináns (pl.: műszaki cikkeknél inkább a
férj dönt)
·
Feleségdomináns (pl. az élelmiszer, ruházkodás
vásárlásánál inkább a feleség dönt)
· Közös döntések: különösen magas vásárlói
érdekeltségű, nagyobb kockázattal járó vásárlások esetében fontosak, amikor a
családnak együtt kell élni a döntés következményeivel.
Családi életciklus
A családi viszonyokban bekövetkezett változások
következménye a vásárlási és fogyasztási szerkezet változása.
Az életciklus szakaszokat négy változóval jellemezzük: az
életkor, a családi állapot, a családfő foglalkozása, a gyermekek jelenléte és
életkora. Az egyes szakaszokban a családok vásárlóereje, szükségleteik.
Motivációik és forrásaik eltérőek.
Szinglik: jól
kereső egyedülálló nők/férfiak, akik vagy nem voltak, vagy korán elváltak.
Általában jól jövedelmező állással, gyakorta vezető pozícióval rendelkeznek,
napi 10-12 órát dolgoznak. 25-40 év közöttiek, egzisztenciálisan függetlenek.
A szinglik
fogyasztási szokásaik:
·
Kedvelik a jó minőséget, a divatos márkákat
·
Szeretik kipróbálni az új, különleges dolgokat
·
Sokat költenek a szórakozásra, szeretnek jó
éttermekbe járni,
·
Kedvelik a divatos, felkapott új helyeket
·
Sokat költenek fitness klubbokra és a márkás
divatos felszerelésekre
·
Egészségtudatosabbak, mint az átlagos
fogyasztók
Kapcsolatban élők/Fiatal
házasok: jelentős vasárlóerő, valószínű mindkettő dolgozik. Fontos számukra a párjukkal töltött idő és a kikapcsolódás,
szórakozás.Két tendencia: tartós fogyasztási cikkek kereslete, szórakozás, utazás, vagy takarékoskodnak lakásra, illetve a hiteleket törlesztik, és ez határozza meg vásárlási szokásaikat.
Házaspár gyerekkel: amíg
a gyerek kicsi, az ő szükségletei határozzák meg a családi kiadásokat; amint
elkezd nőni, többet kell költeni a taníttatására, öltöztetésére és
étkeztetésére. Kamaszkorban fontossá válik számára a divat, így többet vásárol,
leginkább szüleivel együtt. Előtérbe kerülnek a családi kiszerelésű
termékcsomagok.
Nyugdíjasok: a magyar népesség 1/5-ét alkotják. Csökkenő vásárlóerő, több időt töltenek otthon.
A nyugdíjasok
fogyasztási szokásai:
·
Élelmiszerkiadásaik magasabbak
·
Könyvekre, újságokra egyre többet költenek
·
Egészségügyi kiadásaik magasabbak, mint az
aktívaknak.
A gyermek, mint célcsoport
A gyermekek befolyásolóm szerepe a családok vásárlási
döntéseikre szerte a világon növekszik. A gyermekek hatalmas piacot jelentenek,
szerepük megnőtt. Ennek oka, hogy a nők kevesebb gyereket vállalnak és több
szabadságot adnak gyermekeiknek.
A gyermekek
csoportja egyszerre hármas piacot képvisel:
·
A gyermekek jelenlegi saját fogyasztása
·
A család fogyasztására gyakorolt hatásuk
·
Jövőbeni fogyasztók
A gyermekek vásárlási szokásait az is befolyásolja, hogy
mikor engedik a szülők a gyereküket először egyedül vásárolni. Az, hogy a
szülők hány éves korban bízzák a gyerekre a kisebb vásárlásokat, függ a gyermek
személyiségétől, fejlettségétől és a család nevelési elveitől.
A gyermekek egyben közvetett
fogyasztók is, mivel egyrészt a szülők, nagyszülők vásárolnak a számukra,
másrészt az egész család részére vásárolt termékekből is részesednek.
A gyermekek, mint a szüleik
tanácsadói is fellépnek, ugyanis egyre növekvő befolyást gyakorolnak
szüleik vásárlási döntéseikre. A gyerekek legtöbbször szüleiknél több
információval rendelkeznek a gyártókról és a márkákról. A gyermekekre jellemző
az impulzusvásárlás, ami megtetszik, azt azonnal meg akarják venni vagy
vetetni.
A gyerekek a legtöbb termék
és szolgáltatás jövőbeni piacát is jelentik. A vállalatok nagyon hamar
felismerték a gyermekpiacban rejlő tényleges és potenciális lehetőségeket.
Meghódításukra nemcsak nekik szóló reklámüzeneteket terveznek, hanem különféle
akciókat is szerveznek, hogy minél előbb ébresszék fel bennük a termék/márka
birtoklása iránti vágyaikat. A gyerekek szeretik és szívesen nézik a nekik
készített reklámokat, amik azért sikeresek, mert ez a korosztály igen könnyen
befolyásolható, hiszen nincs még szilárd értékrendjük, alapvetően vágyaik
vezérlik őket, és azonnali szükséglet kielégítésre törekednek. Könnyen
fogékonnyá válnak az új ismeretekre, a reklámokból folyamatos impulzusokat
kapnak és ezek nyomán újabb és újabb szükségleteik alakulnak ki.
A tájékozott fogyasztók új nemzedékének érdekében a
gyereket segíteni kell. Hogy minél előbb bekapcsolódjanak a családi vásárlási
döntési folyamatba.
Forrás: Hofmeister-Tóth Ágnes: Fogyasztói magatartás
No comments:
Post a Comment