A társadalmi rétegződésnek az egyének vagyoni, hatalmi és presztízskülönbsége
az alapja. A társadalmi osztály meghatározása az egyén pozíciójára vonatkozik,
amely azért fontos, mert a fogyasztási szokások/minták gyakran közvetlenül
kapcsolódnak egy-egy társadalmi osztályhoz.
Az egyén társadalmi hovatartozása
kapcsolatban van teljes társadalmi tapasztalatával. Ez a jövedelmen, a
presztízsen, a végzettségen keresztül egészen az életstílusig terjed. Az ízlés,
a fogyasztói várakozások, a fogyasztási rituálék, a vásárlási minták, a döntési
folyamatok szorosan kapcsolódnak az egyéneknek a társadalmi rétegződésben
elfoglalt helyéhez.
A társadalmi osztály a
következő tulajdonságokkal jellemezhető:
- Hierarchikus: az osztályok egymáshoz viszonyítva relatíve rendezettek. Általában a magasabb társadalmi osztály tagjainak nagyobb a vagyona, presztízse.
- Fejlődő: se nem zárt, se nem merev-lehetőséget biztosít a mobilitásra, azaz a feljebb kerülésre a társadalmi létrán. Pl.: egy márkás aktatáska vásárlása kifejezheti a tulajdonos előléptetését magasabb pozícióba
- Többdimenziós: nem lehet egyértelműen meghatározni csak a foglalkozás, a jövedelem, a végzettség vagy a lakóhely szerint.
- Relatíve homogén: ugyanaz a pozíció a társadalmi szerkezetben feltételezi az értékek és a viselkedés hasonlóságát is. Hasonló viselkedés pl.: öltözködés, érdeklődés, szabadidős tevékenység. Azok a termékek, melyek ezt kifejezhetik státuszszimbólumokká válnak.
Életstílus: ahogy élünk. A
mindenkori szituációknak, élettapasztalatainknak, értékeinknek, elvárásainknak
kifejezése, mely befolyásolja szükségleteinket és vásárlási szokásainkat.
Az AIO (Activities, Interests,
Opinions) módszer: az életstílus mérésére szolgáló módszer, mely a
tevékenységeket, az érdeklődést és a véleményeket veszi figyelembe. Ma már
azonban az életstílus-kutatások a következőket foglalják magukba:
Értékek: általánosan
elfogadott meggyőződések/hitek arról, hogy mi kívánatos
Attitűdök: értékelő
állítások emberekről, termékekről, helyekről, eszmékről stb.
Tevékenységek és érdeklődés:
nem a foglalkozásból eredő tevékenységek, hanem pl.: hobbi, sport
Médiahasználat: milyen
médiát használ a fogyasztó
Használati ráták: a
fogyasztás mértéke meghatározott termékkategóriákban
Demográfia: életkor,
végzettség, jövedelem, foglalkozás, családi szerkezet, lakóhely
VALS (Values and Lifestyles=
értékek és életstílusok): az első modell amely az értékeket és az életstílust
kombinálta. A későbbi VALS 2 inkább az érdeklődésre és a tevékenységre
koncentrált.
VALS csoportok:
Innovátorok: sikeres
emberek, nagy önbecsüléssel, fogékonyak az új ötletekre, a presztízsmárkákat
kedvelik
Gondolkodók:
elégedett, kényelmes emberek, magasan képzettek, a praktikus termékeket
kedvelik
Teljesítményorientáltak:
életstílusuk célorientált, konzervatívak középpontban a család, a hit és a
munka áll, az időmegtakarítást nyújtó szolgáltatások, termékek iránt
érdeklődnek
Élménykeresők: mohó
fogyasztók, az izgalmas újdonságokat keresik, fontos nekik a divat
Hívők: konzervatívak, a
jól bevált tradicionális, főként hazai termékeket keresik
Törekvők: trendik és
imádják a szórakozást, fontos számukra mások véleménye, a divatos termékeket
keresik
Gyakorlatiasak:
bizalmatlanok az új dolgokkal, számukra az érték előrébb való a luxusnál, ezért
alaptermékeket vásárolnak
Túlélők: szűkre szabott
életet élnek, körültekintő fogyasztók, márkahűek
Young and Rubicam által
definiált életstíluscsoportok:
Beletörődők: idősebb
korosztály, alacsony végzettség, egyszerű termékekre vevő
Küszködők: alacsony
végzettség, fizikai munkások, munkanélküliek, állandó pénzzavar, egyszerű
termékek, kommersz sör, bor
Átlagpolgárok: általános
iskolai végzettség, családos középkorúak, biztos munkahely, bevált, gazdaságos
termékek
Törekvők: fiatalabb,
iskolázott korosztály, laza élettársi kapcsolatok, új „menő” termékek
Sikeresek: 35-50 évesek,
magas iskolai végzettség, kerülik a tömegtermékeket
Egyediek: magas iskolai
végzettség, extrém sportok, új, izgalmas termékek
Reformerek: 30-50 évesek,
intellektuális polgárok, környezetbarát termékek
TG márkahasználati tipológia:
Elit: erősen minőség és
márkaorientált, új márkákra termékekre nyitott, prémium márkák
Sokrétű igényes: prémium
márkák, széles a termékek és márkák köre, újdonságokra nyitott
Konzervatív igényes:
prémium márkák, az átlagnál szűkebb a márkák köre, minőség és márkaorientált,
márkahűség
Takarékos: alsó kategóriás
márkák, a márkák köre széles, a lehető legalacsonyabb árat keresi
Kalandor: hasonló a
takarékos fogyasztóhoz, de néha prémium márkát is vásárol
Szegény: kizárólag alsó
kategóriás termékek, márkák köre korlátozott, a lehető legalacsonyabb árat
keresi
No comments:
Post a Comment