Sunday, May 26, 2013

Miért jó ez mindenkinek?

Patrik kolléga említett több testvéroldalt is, én viszont elsősorban a facebook-ról írnék , a többi elvesztette már aktualitását, mind amellett, hogy célrendszere megegyezik a már említett sok szempontból korszakalkotó arcoskönyvvel.

Igaz-e, hogy az oldal a " kacsapicsa szájú és a látens homokos tinik korát éli" ? Kétségtelenül. Érdemesebb viszont megvizsgálni, hogy nem-e a társadalmunk görbetükre ez és csak olyan az a fénykép, amilyenek vagyunk pontosan? Kétségtelenül. Viszont kicsit részletesebben, szerintem ez nem feltétlen igaz mindenkire:


10-25 évesek körében: Sajnos az oldal kevés embernek hozza ki az előnyös tulajdonságát, viszont annál inkább megdöbbentőek a némelyek által feltöltött képek, állapotfrissítések, ne adj isten Paulo Coelho idézetek. Az oldal megteremtette az önkifejezés új fajtáját, nincs többé szüksége az embereknek vászonra vagy papírlapra, hogy kifejezze mit is érez, hogyan is gondolkodik. Ez eléggé elkorcsosítja az emberek kreativitását, már ebben a korban.
Elég csak belegondolni, hány kis tinédzser hiszi azt, hogy egyedi 1-1 feltöltött tucatkép után; hány bugyiban pózoló 15 éves gondolja, hogy övé a világ csak, mert 50+ likeot kap? Minden második lány azt hiszi modell, minden második fiú, azt hiszi minden az övé. Ez sajnos nincs rendjén. Az emberek önértékelését teljesen elbillenti egy irreális irányba, ezáltal személyiségük már a tizenéves kor elején vagy közepén elkorcsosul.

20-35 évesek körében: Szándékosan van átfedés a korok közt. Sokan ebből a korosztályból már hasznos dolgok miatt is igénybe veszik az oldalt. Én rengeteg kajáldát találtam már, ahova jómagam barát illetve barátnő társaságában ellátogattam. Segítséget kaptam munkahely , boltok, üzletek keresésében. Karácsonyi bevásárlásra kaptam ötletet, egy elkeseredett vasárnap délelőtt életmentő receptötletet is érkezett hozzám link formájában. Emellett tippeket kaphat az ember bármely hobbijához is.  Én például legutóbb egy általam kedvelt zenekar koncertjére vettem közvetett linken át jegyet.

Itt a dolgok negatív hatása talán még csak ott csapódik le, hogy heti szinten jelennek meg ultrahangos babaképek illetve házasságfotók a hírfolyamomban, ami szép is jó, de számomra például személyesebb, mint egy facebook fal. De hát kinek a pap, kinek a paplan.

35- évesek körében: A felhasználók száma nem magas, mivel újkeletű a dolog és a legtöbb embernek már kiforrott élete és személyisége volt, mire az oldal megjelent. Nem épült be a mindennapjaikba. Ennek ellenére a 35 év felettiek közül is egyre többen veszik igénybe az oldal nyújtotta lehetőségeket. Édesanyám például itt kommunikál velem, olcsóbb és kényelmesebb, mint a telefon. Arról nem is beszélve, ha például elmesélek neki egy koncertet vagy valami hepajt, ahol voltam láthatja a - cenzúrázott ugyan - képeket illetve videokat. Más távoli ismerősökkel való kapcsolattartásban is hasznos lehet.

Egy szó , mint száz butaság az embereket amiatt elítélni, mert szereti a facebookot vagy mert gyakran használja. Sok hasznos és kényelmi funkciót foglal magába az oldal, viszont mindenképp érdemes végig gondolnia az embernek, mire is használja és mire is jó, amit ép csinál.

A buktatókról és egyéb kereskedelmi hasznokról a következő video részletesen beszámol helyettem is.:

No comments:

Post a Comment