Ezen a
héten a fiúk helyett én blogolok lazán, és mivel ez nem az erősségem, ezért egy
pár érdekességet hoztam nektek. A gerillamarketingnek többféle típusa létezik,
például az Ambient ("Street Art"), a WOM (Word of Mouth), az
Astroturfing, és az egyik legelterjedtebb a Vírusmarketing. Na én ez utóbbihoz
szeretnék nektek pár példát hozni, amelyek mérföldkőnek számítanak ennek az eszköznek a kialakulásában. És örülnék neki, ha ti is megosztanátok
velünk párat a kedvenceitekből :)
A Blair Witch Project
(„Ideglelés”): az 1990-es évek vége felé, ha valaki rákattintok a www.blairwitch.com című
honlapra, egy megdöbbentő történetet olvashatott néhány eltűnt egyetemistáról,
akik egy rejtélyt próbálnak megfejteni, ám a forgatás alatt eltűnnek. A
fiatalokat különböző utcai plakátokon, képeken is kerestették, sőt létrehoztak
egy weboldalt is flash játékokkal, fotókkal, videó részletekkel, háttérképekkel
és még csengőhangokkal is. Aztán 1999-ben fény derült az igazságra, hogy mindez
csak egy film megjelenését elősegítő ügyes promóciós kampány. Nem csoda, hogy
így a film pillanatok alatt nagy sikert aratott, és bevételei meghaladták a 110
millió dollárt. A siker titka ez a valósnak hitt rém sztori volt, amely több
internetes fórum témája lett, és egymásnak ajánlották az emberek szerte a
világon.
. The Exploding Whale („A
robbanó bálna”): a világ legelső vírusvideójaként ismert, és keletkezése 1970
novemberére tehető, amikor USA Oregon állambeli tengerpartjára egy hatalmas
ámbrás cet vetődött, kiszáradt és meghalt. A parti őrség úgy gondolta, hogy a
legegyszerűbb mód a tetem eltüntetésére, ha azt felrobbantják. Ez fél tonna
dinamittal meg is történt, melynek eredménye hosszú másodpercekig tartó
„cet-cafateső“ lett. Ezt az eseményt felvette egy odarendelt TV stáb, akik még
riportot is készítettek, amely annak leadása után feledésbe merült. A videó
terjedése 1976-tól gyorsult fel, amikor is megjelentek a VHS videomagnók, és
valaki kimásolta VHS videokazettára, majd kézről kézre elkezdték terjeszteni az
emberek egymás között. A videó a mai napig megtekinthető az alábbi linken: http://www.youtube.com/watch?v=1_t44siFyb4.
Mi a közös a két történetben?
- A hírek rendkívül gyorsan terjedtek;
- mindenki önként adta tovább az információt;
- terjesztése ingyenes;
- figyelemfelkeltő, meghökkentő, gondolatébresztő;
- úgy terjedtek, mint egy influenzavírus.
És íme még néhány közismert példa rá:
- az RTL Klub-os gumicsirkés ember: 2004
októberében felbukkant az RTL Klub képernyőjén egy férfi, aki egy gumicsirkével
a kezében „elemzi” a különböző filmeket. A reklám óriási őrületet indított el a
nézők körében; korábban havonta 4-5 darabot adtak el a csirkéből boltonként, a
„gumicsirkeláz” után pedig naponta 4-5 fogyott.
http://www.youtube.com/watch?v=1MdwzMabqFs
- Elf yourself (JibJab): egy
jópofa, személyre szabható videó, ahova csak fel kell tölteni pár képet, be
kell igazítani a megfelelő helyre, és már nézhetjük saját magunkat manóként
táncolni. A JibJab csak bizonyos ideig tárolja az elkészült videókat, viszont
ha fizet az ember pár dollárt, akkor letöltheti a saját gépére is. A videó
linkjét rengetegen küldték tovább barátaiknak, ismerőseiknek, rokonaiknak,
kollégáiknak. http://www.elfyourself.com/
- A hunter shoots a bear: az
egyik videó megosztó portálon a Tipp-Ex vállalat egy különleges, és vicces
reklámot választott. A videón egy vadász látható, és fölötte a cím: A hunter
shoots a bear, csak hogy ő nem akarja lelőni a medvét, így szó szerint kinyúl a
videóból, megfog egy Tipp-Ex-et, lehúzza vele a ’shoots’ szót, majd arra kéri a
nézőt, hogy írjon valamit helyette, amit ő teljesít is. Mint azt a nézettségi
számok is mutatják, ez egy igencsak sikeres reklámnak mondható! http://www.youtube.com/profile?feature=iv&annotation_id=annotation_820885&user=tippexperience
No comments:
Post a Comment