Friday, May 10, 2013

Vírusmarketing


Ezen a héten a fiúk helyett én blogolok lazán, és mivel ez nem az erősségem, ezért egy pár érdekességet hoztam nektek. A gerillamarketingnek többféle típusa létezik, például az Ambient ("Street Art"), a WOM (Word of Mouth), az Astroturfing, és az egyik legelterjedtebb a Vírusmarketing. Na én ez utóbbihoz szeretnék nektek pár példát hozni, amelyek mérföldkőnek számítanak ennek az eszköznek a kialakulásában. És örülnék neki, ha ti is megosztanátok velünk párat a kedvenceitekből :)

A Blair Witch Project („Ideglelés”): az 1990-es évek vége felé, ha valaki rákattintok a www.blairwitch.com című honlapra, egy megdöbbentő történetet olvashatott néhány eltűnt egyetemistáról, akik egy rejtélyt próbálnak megfejteni, ám a forgatás alatt eltűnnek. A fiatalokat különböző utcai plakátokon, képeken is kerestették, sőt létrehoztak egy weboldalt is flash játékokkal, fotókkal, videó részletekkel, háttérképekkel és még csengőhangokkal is. Aztán 1999-ben fény derült az igazságra, hogy mindez csak egy film megjelenését elősegítő ügyes promóciós kampány. Nem csoda, hogy így a film pillanatok alatt nagy sikert aratott, és bevételei meghaladták a 110 millió dollárt. A siker titka ez a valósnak hitt rém sztori volt, amely több internetes fórum témája lett, és egymásnak ajánlották az emberek szerte a világon.
  
. The Exploding Whale („A robbanó bálna”): a világ legelső vírusvideójaként ismert, és keletkezése 1970 novemberére tehető, amikor USA Oregon állambeli tengerpartjára egy hatalmas ámbrás cet vetődött, kiszáradt és meghalt. A parti őrség úgy gondolta, hogy a legegyszerűbb mód a tetem eltüntetésére, ha azt felrobbantják. Ez fél tonna dinamittal meg is történt, melynek eredménye hosszú másodpercekig tartó „cet-cafateső“ lett. Ezt az eseményt felvette egy odarendelt TV stáb, akik még riportot is készítettek, amely annak leadása után feledésbe merült. A videó terjedése 1976-tól gyorsult fel, amikor is megjelentek a VHS videomagnók, és valaki kimásolta VHS videokazettára, majd kézről kézre elkezdték terjeszteni az emberek egymás között. A videó a mai napig megtekinthető az alábbi linken: http://www.youtube.com/watch?v=1_t44siFyb4.



Mi a közös a két történetben?
- A hírek rendkívül gyorsan terjedtek;
- mindenki önként adta tovább az információt;
- terjesztése ingyenes;
- figyelemfelkeltő, meghökkentő, gondolatébresztő;
-  úgy terjedtek, mint egy influenzavírus.

 És íme még néhány közismert példa rá: 

-  az RTL Klub-os gumicsirkés ember: 2004 októberében felbukkant az RTL Klub képernyőjén egy férfi, aki egy gumicsirkével a kezében „elemzi” a különböző filmeket. A reklám óriási őrületet indított el a nézők körében; korábban havonta 4-5 darabot adtak el a csirkéből boltonként, a „gumicsirkeláz” után pedig naponta 4-5 fogyott. http://www.youtube.com/watch?v=1MdwzMabqFs
-  Elf yourself (JibJab): egy jópofa, személyre szabható videó, ahova csak fel kell tölteni pár képet, be kell igazítani a megfelelő helyre, és már nézhetjük saját magunkat manóként táncolni. A JibJab csak bizonyos ideig tárolja az elkészült videókat, viszont ha fizet az ember pár dollárt, akkor letöltheti a saját gépére is. A videó linkjét rengetegen küldték tovább barátaiknak, ismerőseiknek, rokonaiknak, kollégáiknak. http://www.elfyourself.com/
-  A hunter shoots a bear: az egyik videó megosztó portálon a Tipp-Ex vállalat egy különleges, és vicces reklámot választott. A videón egy vadász látható, és fölötte a cím: A hunter shoots a bear, csak hogy ő nem akarja lelőni a medvét, így szó szerint kinyúl a videóból, megfog egy Tipp-Ex-et, lehúzza vele a ’shoots’ szót, majd arra kéri a nézőt, hogy írjon valamit helyette, amit ő teljesít is. Mint azt a nézettségi számok is mutatják, ez egy igencsak sikeres reklámnak mondható! http://www.youtube.com/profile?feature=iv&annotation_id=annotation_820885&user=tippexperience


No comments:

Post a Comment