Gerillamarketing fogalma, és eszközei
A gerilla harcmodor egyfajta védekező szerepre utal, ami elhúzódó és
kiszámíthatatlan. Legfőbb célja az ellenség meghátrálásra késztetése.
Sikerükhöz elengedhetetlen a helyi lakosság támogatása. A gerilla hadikultúra a
hadviselés egyik dominánsan jelen lévő, egyre több alakot öltő, és sok esetben
meglepően sikeres formája.
Jay Conrad Levinson
Gerillamarketing című könyve alapján, amit az üzleti sikerkézikönyvének
tekintett, ha esetleg Ön nem rendelkezik elegendő készpénzzel, hogy
érvényesülni tudjon a piacon termékeivel vagy szolgáltatásaival akkor Ön a
gerillamódszerek, taktikák embere. A gerillamarketing megtanít arra, hogy lehet
sikert elérni az üzleti életben anélkül, hogy pénzt szórnánk ki az ablakon. Az
ügyfelekért, azaz a törzsvevőkért harcolni kell, hogy tovább maradjon a
vállalat a versenyben. Röviden minél nagyobb feltűnés, meghökkenés, minél
alacsonyabb költséggel. A marketing csak akkor kreatív, ha
forgalmat köszönhetünk neki. A jó (gerilla) marketinghez azonban a
"klasszikus" marketing alapoktól kell indulni. A kreativitás és a
meghökkentés ugyanis kétélű fegyver: soha nem tudjuk, kinek jön be…
Egy hirdetés nem hirdetés! Ahogy
Jay Conrad Levinson már leírta, egy hirdetéssel minimum 9-szer kell találkoznia
potenciális ügyfelünknek ahhoz, hogy hatást tudjunk elérni nála.
A gerilla kampány sikere tehát az
ismétlések számában van. A marketingben ismeretes jelenség az is, amikor egy
túlzásba vitt reklám az ellenkező hatást váltja ki, vagyis vásárlás helyett az
elutasítást.
Sikeres gerilla titkai
Egy sikeres gerilla türelmes,
agresszív, ötletes, érzékeny, és erős egyéniség, továbbá ismeri a hét szavas
küldetést a nyereségesség érdekében.
1. Elkötelezettség, ami azt jelenti,
hogy általában négy hónap szükséges ahhoz, hogy a marketing terv valóban
beinduljon. A nyereségesség az elkötelezettség gyümölcse.
2. Befektetés, ami a Marlboro
cigaretta példáját jól mutatja. A termék
piacra dobás után megállapították, hogy a cigarettához nőies identitás társul;
ahhoz, hogy a keresletet növeljék a férfiak körében is, a kampányfigura egy
cowboy lett, ami nagymértékben növelte a férfiak cigarettás öntudatát. Így a
vásárlás óriásian megugrott a férfiak körében.
3. Álhathatósság, ami
szerint a vásárlók a megbízható információk láttán megkönnyebbülést, és
biztonságot éreznek.
4-5. Az eddigi tényezőket összekapcsolják a következő szavak a Bizalom
és Türelem.
6. A végső cél megválasztása az Eszköztár. Minél nagyobb a választék
annál nagyobb a nyereség.
7. Utolsó alapelve a Később, ami nem más, mint
a további törődés a vásárlókkal, miután megtörtént a vásárlási folyamat. A
gerillamarketing az állandó cselekvésre épít. Egy példa erre: az
Adidas új vezetője Bernard Tapie lett a 80-as évek közepén, és tőle származott
az ötlet, hogy rappereknek küldjenek ajándékba Adidas cipőket. Meg is született
egy rap szám "Az én Adidas-om" címmel a Run DMC-től. Napok alatt vált annyira népszerűvé a
márka és a dal az USA-ban, hogy tömegek akartak maguknak Adidast. Vagy a 80-as években az első gerilla kampányt
egy ital gyártója szervezte. Bárokban magányos és nagyon csinos lányok léptek
oda a kiszemelt áldozatokhoz, és rendkívül kedvesen meghívatták magukat egy
italra, természetesen kedvenc italmárkájukra. A hatás akkora volt, hogy a
kampányt még ma is alkalmazzák.
Több ezer, s több millió gerilla
taktika létezik. Egy termék piacra dobásához elsőnek a nevet, színt, identitást,
szlogent, méretet, árat és csomagolást célszerű megválasztani úgy, hogy az a
fogyasztóban mély benyomást tegyen. A marketing eszközök leghatásosabb
palettája a versenyképesség, emberi kapcsolatok, reklám, jó hírnév,
márkatudatosság, és elégedett ügyfelek. „ A vásárlóról beszéljen, ne a
termékről”. Ne azt mond, hogy milyen jó ez a termék, hanem próbáld felkelteni
az érdeklődést a jó termék iránt. Utaljon, rá milyen előnyökre tehetne szert a
fogyasztó, ha megvásárolná a terméket pl. egészségre karrierje.
Legyen teljesen váratlan, azaz a célcsoport a reklámüzenettel teljesen
váratlanul kell, hogy találkozzon, a meglepetés ereje az, amely az üzenetet
célba juttatja. Legyen drasztikus,
azaz mélyrehatóan kell, hogy elérje a célcsoport legnagyobb részét, így lesz
csak kellően hatékony. Legyen humoros, egyszeri, nem ismételt, olcsó, költséghatékony. Továbbá fontos még
a jó hírnév, a fogyasztói előnyök,
azaz a fogyasztónak mindig kapnia kell valamit egy gerilla kampányból. Legalább
egy mosolyt.
Források:
http://www.sikermarketing.hu/gerillamarketing.html
http://www.sasistvan.hu/files/reklampszichologia/08_Gerilla_szotar.pdf
No comments:
Post a Comment