Friday, May 10, 2013

Gerillamarketing


Gerillamarketing fogalma, és eszközei
A gerilla harcmodor egyfajta védekező szerepre utal, ami elhúzódó és kiszámíthatatlan. Legfőbb célja az ellenség meghátrálásra késztetése. Sikerükhöz elengedhetetlen a helyi lakosság támogatása. A gerilla hadikultúra a hadviselés egyik dominánsan jelen lévő, egyre több alakot öltő, és sok esetben meglepően sikeres formája.
Jay Conrad Levinson Gerillamarketing című könyve alapján, amit az üzleti sikerkézikönyvének tekintett, ha esetleg Ön nem rendelkezik elegendő készpénzzel, hogy érvényesülni tudjon a piacon termékeivel vagy szolgáltatásaival akkor Ön a gerillamódszerek, taktikák embere. A gerillamarketing megtanít arra, hogy lehet sikert elérni az üzleti életben anélkül, hogy pénzt szórnánk ki az ablakon. Az ügyfelekért, azaz a törzsvevőkért harcolni kell, hogy tovább maradjon a vállalat a versenyben. Röviden minél nagyobb feltűnés, meghökkenés, minél alacsonyabb költséggel. A marketing csak akkor kreatív, ha forgalmat köszönhetünk neki. A jó (gerilla) marketinghez azonban a "klasszikus" marketing alapoktól kell indulni. A kreativitás és a meghökkentés ugyanis kétélű fegyver: soha nem tudjuk, kinek jön be…

Egy hirdetés nem hirdetés! Ahogy Jay Conrad Levinson már leírta, egy hirdetéssel minimum 9-szer kell találkoznia potenciális ügyfelünknek ahhoz, hogy hatást tudjunk elérni nála.
A gerilla kampány sikere tehát az ismétlések számában van. A marketingben ismeretes jelenség az is, amikor egy túlzásba vitt reklám az ellenkező hatást váltja ki, vagyis vásárlás helyett az elutasítást.

Sikeres gerilla titkai
Egy sikeres gerilla türelmes, agresszív, ötletes, érzékeny, és erős egyéniség, továbbá ismeri a hét szavas küldetést a nyereségesség érdekében.
1. Elkötelezettség, ami azt jelenti, hogy általában négy hónap szükséges ahhoz, hogy a marketing terv valóban beinduljon. A nyereségesség az elkötelezettség gyümölcse. 
2. Befektetés, ami a Marlboro cigaretta példáját jól mutatja.  A termék piacra dobás után megállapították, hogy a cigarettához nőies identitás társul; ahhoz, hogy a keresletet növeljék a férfiak körében is, a kampányfigura egy cowboy lett, ami nagymértékben növelte a férfiak cigarettás öntudatát. Így a vásárlás óriásian megugrott a férfiak körében.  
3. Álhathatósság, ami szerint a vásárlók a megbízható információk láttán megkönnyebbülést, és biztonságot éreznek. 
4-5. Az eddigi tényezőket összekapcsolják a következő szavak a Bizalom és Türelem. 
6. A végső cél megválasztása az Eszköztár. Minél nagyobb a választék annál nagyobb a nyereség. 
7. Utolsó alapelve a Később, ami nem más, mint a további törődés a vásárlókkal, miután megtörtént a vásárlási folyamat. A gerillamarketing az állandó cselekvésre épít. Egy példa erre: az Adidas új vezetője Bernard Tapie lett a 80-as évek közepén, és tőle származott az ötlet, hogy rappereknek küldjenek ajándékba Adidas cipőket. Meg is született egy rap szám "Az én Adidas-om" címmel a Run DMC-től. Napok alatt vált annyira népszerűvé a márka és a dal az USA-ban, hogy tömegek akartak maguknak Adidast.  Vagy a 80-as években az első gerilla kampányt egy ital gyártója szervezte. Bárokban magányos és nagyon csinos lányok léptek oda a kiszemelt áldozatokhoz, és rendkívül kedvesen meghívatták magukat egy italra, természetesen kedvenc italmárkájukra. A hatás akkora volt, hogy a kampányt még ma is alkalmazzák.
 
Több ezer, s több millió gerilla taktika létezik. Egy termék piacra dobásához elsőnek a nevet, színt, identitást, szlogent, méretet, árat és csomagolást célszerű megválasztani úgy, hogy az a fogyasztóban mély benyomást tegyen. A marketing eszközök leghatásosabb palettája a versenyképesség, emberi kapcsolatok, reklám, jó hírnév, márkatudatosság, és elégedett ügyfelek. „ A vásárlóról beszéljen, ne a termékről”. Ne azt mond, hogy milyen jó ez a termék, hanem próbáld felkelteni az érdeklődést a jó termék iránt. Utaljon, rá milyen előnyökre tehetne szert a fogyasztó, ha megvásárolná a terméket pl. egészségre karrierje.
Legyen teljesen váratlan, azaz a célcsoport a reklámüzenettel teljesen váratlanul kell, hogy találkozzon, a meglepetés ereje az, amely az üzenetet célba juttatja. Legyen drasztikus, azaz mélyrehatóan kell, hogy elérje a célcsoport legnagyobb részét, így lesz csak kellően hatékony.  Legyen humoros, egyszeri, nem ismételt, olcsó, költséghatékony. Továbbá fontos még a jó hírnév, a fogyasztói előnyök, azaz a fogyasztónak mindig kapnia kell valamit egy gerilla kampányból. Legalább egy mosolyt.

Források:  
http://www.sikermarketing.hu/gerillamarketing.html
http://www.sikermarketing.hu/gerillamarketing.html
http://www.sasistvan.hu/files/reklampszichologia/08_Gerilla_szotar.pdf

No comments:

Post a Comment