A mobilmarketing a marketing
egy speciális ága: adatbázis alapon működő, a mobil eszközt és mobil
hálózatot igénybe vevő olyan reklámozási gyakorlat, mely interaktív
módon, személyre szabottan teremt közvetlen kapcsolatot az ügyfél és
hirdető között. Célja az értékesítés ösztönzése, az ügyfélkör növelése,
és a márkaépítés. Egy másik megfogalmazás szerint a mobilmarketing a
vezeték nélküli média használata marketingre passzív, vagy interaktív
megoldásokkal.
A Nemzetközi Mobilmarketing Szövetség deffiníciója szerint a
mobilmarketing egy olyan eszköztár, amely lehetővé teszi cégek,
szervezetek számára, hogy kommunikáljanak a közönségükkel, interaktív és
releváns módon, bármely mobil eszközön vagy hálózaton keresztül.
(Forrás: Mobile Marketing Association (MMA))
A mobilmarketing megoldás számos előnyt nyújt a hirdetőknek:
tökéletesebb pozicionálási lehetőséget biztosít,a potenciális fogyasztó
ízlésének és érdeklődési körének, továbbá az adott időben elfoglalt
földrajzi helyzetének megfelelő üzeneteket, reklámokat tesz lehetővé.
Mobil Marketing Programnak nevezünk bármilyen marketing vagy
hirdetési programot, amit mobil készülékeken keresztül terjesztenek és
azon használható. Ez magában foglalja, de nem korlátozódik csak mobil
üzenet programokra, egy vagy több hirdetésre amik mobilweb oldalakon
keresztül jutnak el, vagy hirdetésekre, amik mobil játékokban jelennek
meg. A mobiltelefon számos mobilmarketingre alkalmas technológiát ötvöz,
amit egy mobil ügynökség tud jól kiaknázni. Mobil ügynökégnek ismernie
kell a mobil technológiát és ötvözni kell a mindenkori mobilhasználati
trendekkel és magával a kampány üzenettel is
A mobilmarketing fajtái
A hirdetési forma lehet üzenet alapú (SMS, MMS), mobil játékokon
belüli reklámok és mobil videókba beágyazott hirdetések (in-apps), vagy
mobiltelefonra optimalizált bannerek (mobile display).
Az IAB Mobilhirdetési útmutató 2012-es kiadása az alábbi mobilmarketing csatornákat különbözteti meg:
SMS: a kampányüzenetet SMS formában juttatja el a címzettek
számára. Előnyei: célozható, alkalmas személyre szabott üzenet
közvetítésére, visszacsatolási lehetőséget és mérhető eredményeket
biztosít.
MMS: az MMS (Multimedia Messaging Service, magyarul
multimédiás üzenetküldési szolgáltatás) egy olyan technológia, amellyel
szövegen kívül multimédiás tartalmakat (képet, hangot és/vagy
videoklipet) is küldhetünk és fogadhatunk vezeték nélküli hálózatokon.
Bluetooth: a Bluetooth alkalmazásával számítógépek,
mobiltelefonok (telefonkihangosítók) és egyéb készülékek között
automatikusan létesíthetünk kis hatótávolságú rádiós kapcsolatot.
QR kód: a QR-kód egy kétdimenziós vonalkód (tulajdonképpen
pontkód), amit a japán Denso-Wave cég fejlesztett ki 1994-ben. Nevét az
angol Quick Response (=gyors válasz) rövidítéséből kapta, egyszerre
utalva a gyors visszafejtési sebességre, és a felhasználó által igényelt
gyors reakcióra. A QR-kód nyílt szabvány, a specifikációi nyilvánosak,
de a tulajdonosi jogokat a Denso-Wave továbbra is fenntartja. Más
hasonló kódolási szabványok is léteznek, legnagyobb konkurensei a
Semacode és a Data Matrix.
Mobil keresőmarketing: tetszőleges szavakhoz irányítottan
hirdetési tartalom hozzárendelése. Az adott szóra való rákeresésekor
találatként a szponzor által megadott reklámüzenet, kép és/vagy logó
jelenik meg a találati lista elején. A mobil keresőmarketing keretében
lehetőség van a mobiltartalmakon (játékokon, webes böngészés során)
hirdetések megjelenítésére. Ezekben a böngészőben épp úgy jelenik meg
egy hirdetés, mintha csak asztali számítógépen kerestünk volna valamire,
a különbség csupán annyi, hogy kevesebb hirdetési egység kerül a
találati oldalra.
Mobil kupon: a mobiltelefonokra SMS-ben (linkként), de
leginkább MMS-ben mobil kódok (kétdimenziós vonalkódok, pl. QR kód =
Quick Response kód, vagy Datamatrix kód) küldhetők ki, amelyek a mobil
kijelzőjének felmutatásával, ill. annak leolvasásával többek között
jegyváltásra, belépésre, szolgáltatás vagy kedvezmény igénybevételére
jogosíthatnak.
Mobilhirdetés (mobil display): az okostelefonokon - weboldalon
vagy alkalmazásban - megjelenő csík vagy téglalap alakú hirdetési
információkat tartalmazó animáció vagy grafika (banner)
Ha mobilról és MOBILMARKETINGRŐL beszélünk, akkor szerintem négy (4) fontos dolgot érdemes kiemeltni:
1. MOBILON MINDENKI ELÉRHETŐ
2. MOBILRA MINDEN TOVÁBBÍTHATÓ
3. MOBILON MINDEN MÉRHETŐ
4. MOBILON MINDEN MÁS
A
mobil penetráció hazánkban 100 feletti, ami azt jelenti hogy a lakosság
egésze (kis túlzással) rendelkezik mobiltelefonnal, azaz ezen keresztül
MINDENKI ELÉRHETŐ.
A mobiltelefonok tudása korábban hátráltatta a
különböző mobilmarketing megoldások terjedését, azoban jelenleg ez sem
jelent korlátot, a mai telefonok képesek:
- színes-szagos weboldalakat megjeleníteni
- alkalmazássokat futtatni
- bluetooth-on keresztül tartalmakat fogadni
- videokat, és zenét lejátszani
- pozíciót meghatározni
- online kapcsolatban lenni, stb.
Azaz szinte nincs olyan tartalom, melyet mobilra ne lehetne továbbítani, és azon megfelelően megjeleníteni.
A
mérhetőség nagyon fontos pl. hirdetői szempontból. Mobiltelefonon
minden aktivitás -megfelelő mobil specifikus módszerekkel- mérhető.
Mérhető a mobil weboldalak látogatottsága, mérhető egy alkalmazásba
letöltött reklám megjelenése, egy továbbküldése, SMS kampány
hatékonysága, stb.
FONTOS TUDNI, HOGY MOBILON MINDEN MÁS!
Persze, hogy egy mobillal foglalkozó ezt mondja - gondolja az olvasó -, azonban mi áll e mögött?
Mobil
weboldalak esetén figyelembe kell venni a rengeteg mobil böngésző
fajta tulajdonságait (sokkal több mobil böngésző verzió létezik mint
PC-s böngésző), a telefonok egyéb tulajdonságait, az alkalmazás futtató
környezetet, az operációs rendszer. Nagyon jó példa a mobil weboldalak
mérése, mely nem oldható meg a jelenleg használt webes megoldásokkal,
már csak azért sem mert a mobilos böngészők korlátozott funkcionalitása
miatt nem képesek bizonyos állományok futtatására.
Forrás és egyéb érdekességek: http://mobilmarketing.blog.hu/
No comments:
Post a Comment