Tuesday, June 11, 2013

Mobilmarketing alapok

A mobilmarketing a marketing egy speciális ága: adatbázis alapon működő, a mobil eszközt és mobil hálózatot igénybe vevő olyan reklámozási gyakorlat, mely interaktív módon, személyre szabottan teremt közvetlen kapcsolatot az ügyfél és hirdető között. Célja az értékesítés ösztönzése, az ügyfélkör növelése, és a márkaépítés. Egy másik megfogalmazás szerint a mobilmarketing a vezeték nélküli média használata marketingre passzív, vagy interaktív megoldásokkal.
A Nemzetközi Mobilmarketing Szövetség deffiníciója szerint a mobilmarketing egy olyan eszköztár, amely lehetővé teszi cégek, szervezetek számára, hogy kommunikáljanak a közönségükkel, interaktív és releváns módon, bármely mobil eszközön vagy hálózaton keresztül. (Forrás: Mobile Marketing Association (MMA))





A mobilmarketing megoldás számos előnyt nyújt a hirdetőknek: tökéletesebb pozicionálási lehetőséget biztosít,a potenciális fogyasztó ízlésének és érdeklődési körének, továbbá az adott időben elfoglalt földrajzi helyzetének megfelelő üzeneteket, reklámokat tesz lehetővé.
Mobil Marketing Programnak nevezünk bármilyen marketing vagy hirdetési programot, amit mobil készülékeken keresztül terjesztenek és azon használható. Ez magában foglalja, de nem korlátozódik csak mobil üzenet programokra, egy vagy több hirdetésre amik mobilweb oldalakon keresztül jutnak el, vagy hirdetésekre, amik mobil játékokban jelennek meg. A mobiltelefon számos mobilmarketingre alkalmas technológiát ötvöz, amit egy mobil ügynökség tud jól kiaknázni. Mobil ügynökégnek ismernie kell a mobil technológiát és ötvözni kell a mindenkori mobilhasználati trendekkel és magával a kampány üzenettel is

A mobilmarketing fajtái
A hirdetési forma lehet üzenet alapú (SMS, MMS), mobil játékokon belüli reklámok és mobil videókba beágyazott hirdetések (in-apps), vagy mobiltelefonra optimalizált bannerek (mobile display).
Az IAB Mobilhirdetési útmutató 2012-es kiadása az alábbi mobilmarketing csatornákat különbözteti meg:
SMS: a kampányüzenetet SMS formában juttatja el a címzettek számára. Előnyei: célozható, alkalmas személyre szabott üzenet közvetítésére, visszacsatolási lehetőséget és mérhető eredményeket biztosít.
MMS: az MMS (Multimedia Messaging Service, magyarul multimédiás üzenetküldési szolgáltatás) egy olyan technológia, amellyel szövegen kívül multimédiás tartalmakat (képet, hangot és/vagy videoklipet) is küldhetünk és fogadhatunk vezeték nélküli hálózatokon.
Bluetooth: a Bluetooth alkalmazásával számítógépek, mobiltelefonok (telefonkihangosítók) és egyéb készülékek között automatikusan létesíthetünk kis hatótávolságú rádiós kapcsolatot.
QR kód: a QR-kód egy kétdimenziós vonalkód (tulajdonképpen pontkód), amit a japán Denso-Wave cég fejlesztett ki 1994-ben. Nevét az angol Quick Response (=gyors válasz) rövidítéséből kapta, egyszerre utalva a gyors visszafejtési sebességre, és a felhasználó által igényelt gyors reakcióra. A QR-kód nyílt szabvány, a specifikációi nyilvánosak, de a tulajdonosi jogokat a Denso-Wave továbbra is fenntartja. Más hasonló kódolási szabványok is léteznek, legnagyobb konkurensei a Semacode és a Data Matrix.
Mobil keresőmarketing: tetszőleges szavakhoz irányítottan hirdetési tartalom hozzárendelése. Az adott szóra való rákeresésekor találatként a szponzor által megadott reklámüzenet, kép és/vagy logó jelenik meg a találati lista elején. A mobil keresőmarketing keretében lehetőség van a mobiltartalmakon (játékokon, webes böngészés során) hirdetések megjelenítésére. Ezekben a böngészőben épp úgy jelenik meg egy hirdetés, mintha csak asztali számítógépen kerestünk volna valamire, a különbség csupán annyi, hogy kevesebb hirdetési egység kerül a találati oldalra.
Mobil kupon: a mobiltelefonokra SMS-ben (linkként), de leginkább MMS-ben mobil kódok (kétdimenziós vonalkódok, pl. QR kód = Quick Response kód, vagy Datamatrix kód) küldhetők ki, amelyek a mobil kijelzőjének felmutatásával, ill. annak leolvasásával többek között jegyváltásra, belépésre, szolgáltatás vagy kedvezmény igénybevételére jogosíthatnak.
Mobilhirdetés (mobil display): az okostelefonokon - weboldalon vagy alkalmazásban - megjelenő csík vagy téglalap alakú hirdetési információkat tartalmazó animáció vagy grafika (banner)



Ha mobilról és MOBILMARKETINGRŐL beszélünk, akkor szerintem négy (4) fontos dolgot érdemes kiemeltni:
1. MOBILON MINDENKI ELÉRHETŐ
2. MOBILRA MINDEN TOVÁBBÍTHATÓ
3. MOBILON MINDEN MÉRHETŐ
4. MOBILON MINDEN MÁS

A mobil penetráció hazánkban 100 feletti, ami azt jelenti hogy a lakosság egésze (kis túlzással) rendelkezik mobiltelefonnal, azaz ezen keresztül MINDENKI ELÉRHETŐ.
A mobiltelefonok tudása korábban hátráltatta a különböző mobilmarketing megoldások terjedését, azoban jelenleg ez sem jelent korlátot, a mai telefonok képesek:
- színes-szagos weboldalakat megjeleníteni
- alkalmazássokat futtatni
- bluetooth-on keresztül tartalmakat fogadni
- videokat, és zenét lejátszani
- pozíciót meghatározni
- online kapcsolatban lenni, stb.
Azaz szinte nincs olyan tartalom, melyet mobilra ne lehetne továbbítani, és azon megfelelően megjeleníteni.
A mérhetőség nagyon fontos pl. hirdetői szempontból. Mobiltelefonon minden aktivitás -megfelelő mobil specifikus módszerekkel- mérhető. Mérhető a mobil weboldalak látogatottsága, mérhető egy alkalmazásba letöltött reklám megjelenése, egy továbbküldése, SMS kampány hatékonysága, stb.

FONTOS TUDNI, HOGY MOBILON MINDEN MÁS!

Persze, hogy egy mobillal foglalkozó ezt mondja - gondolja az olvasó -, azonban mi áll e mögött?
Mobil weboldalak esetén  figyelembe kell venni a rengeteg mobil böngésző fajta tulajdonságait (sokkal több mobil böngésző verzió létezik mint PC-s böngésző), a telefonok egyéb tulajdonságait, az alkalmazás futtató környezetet, az operációs rendszer. Nagyon jó példa a mobil weboldalak mérése, mely nem oldható meg a jelenleg használt webes megoldásokkal, már csak azért sem mert a mobilos böngészők korlátozott funkcionalitása miatt nem képesek bizonyos állományok futtatására.

Forrás és egyéb érdekességek: http://mobilmarketing.blog.hu/

No comments:

Post a Comment