A tanulás fogalma: a tanulás pszichológiai értelemben olyan
tevékenység, amelynek eredményeképpen teljesítménybeli, magatartás- vagy
tudásbeli változás jön létre. A gyakorlásokkal új viselkedésformákat sajátítunk
el. Nem minden tanulás hasznos az egyén számára. Tehát a tanulás viszonylag
tartós (alkalmazkodó) viselkedésváltozás.
A tanulás különböző formái:
- A motoros vagy mozgásos tanuláskor mozdulatok, mozgásos cselekvések elsajátítása történik. (pl.: járás, sport, tánc)
- A szenzoros (észleléses) tanulási folyamatban a külvilágból érkező látási, hallási, ízlelési, szaglási és a bőrre ható ingerek befogadása történik. (pl.: ez alapján jegyezzük meg a színeket, formákat, a tárgyak nagyságát)
- A verbális tanulás a szóbeli anyag elsajátításának folyamata.
A tanulás tényezői:
Minden egyszerű
tanulási szituációban három tényező játszik fontos szerepet:
Assziociáció:
A tanulás legalapvetőbb
formája, amikor asszociáció vagy kapcsolat jön létre időben és térben két
esemény között. Állandó ismétlések következtében alakulnak ki és szokássá
válnak. A marketinggyakorlatban a reklámozás feladata, hogy asszociációt hozzon
létre a termék és a márka között. (pl.: ketchup-Heinz, mustár-Globus,
hamburger-McDonald’s).
Megerősítés:
Az
asszociációképzésének ez egy nagyon fontos tényezője. Ha az egyén valamilyen
tevékenység eredményével elégedett, valószínű meg fogja azt ismételni. A
megerősítés, illetve a jutalom erőssége meghatározza az asszociáció erősségét
is a tanulás során.
Motiváció:
Ha egy bizonyos termék
megvásárlásának eredménye a szükséglet kielégítése, akkor a fogyasztó a kedvező
tapasztalat miatt, valószínű, hogy emgismétli a vásárlást. Az elégedettség
ösztönző motivációként hat. A fogyasztó megtanulta, hogy az adott termék
megvásárlása kielégíti a szükségletét.
A tanulással kapcsolatos
pszichológiai elméletek két nagy csoportja: az inger-válasz elméletek és a kognitív elméletek.
Inger-válasz (S-R) elméletek:
Klasszikus kondicionálás: Pavlov nevéhez fűződik. Lényege:
bizonyos ingerekkel olyan viselkedési válaszokat alakítsunk ki, amely
eredetileg más ingerekhez kapcsolódtak. Szükséges egy olyan inger-válasz
kapcsolat, amely reflexszerűen eredményezi a kívánt magatartást. Ezen elmélet a
további tanulási modellek alapja. (A szervezeti gyakorlatban ez viszonylag
ritka.)
Klasszikus kondicionálás és a fogyasztói magatartás:
Nagyon sok kutatást
végeztek arra vonatkozólag, hogy a klasszikus kondicionálás miként használható
fel a marketingben.
- Gorn, J. (1982) kutatásai alapján arra a következtetésre jutott, hogy az egyszerű asszociáció a zene (kondicionálatlan inger) és a termék (kondicionált inger) között igenis befolyásolja a termékválasztást. Így a reklámok nagyon fontosak, mert az általuk kiváltott pozitív érzéseket asszociáljuk a reklámozott termékkel.
- Egy másik kísérletben, amelyet egy szupermarketben végeztek, különböző napokon különböző zenét játszottak, hol lassút, hol gyorsat. Érdekes volt, hogy azokon a napokon, amikor a lassú zenét játszották, a vásárlók több időt töltöttek az üzletben és többet vásároltak, mint azokon a napokon, amikor a gyors zenét játszották.
- A marketingmenedzserek a klasszikus kondicionálás elvét alkalmazzák, amikor híres embereket ábrázolnak egy termékkel. A pozitívan értékelt híres személyek által reklámozott termékek is a termék pozitív imázsának létrejöttét segíti elő.
- A klasszikus kondicionálás alkalmazásának magasabb rendű formája figyelhető meg a társadalmi csoportok és az életstílus között létrejött asszociáció során. Pl.: Mercedes reklámozása a megfelelő célcsoportnak– zöldövezeti villa, drága kutya, csinos fiatal szőke nő.
Operáns kondicionálás: Az elémlet szerint a magatartás a
következményei függvényében változik. Tehát az operáns viselkedés olyan
magatartás, amely önkénte és tanult, szemben a reflexszerűen működő, nem tanult
magtartásokkal. Nagyobb valószínűséggel ismétlünk meg olyan magatartásokat,
amelyeket pozitívan megerősítenek. (Ez az elmélet gyakori a szervezetek
életében, pl.: vezetői prémiumkitűzés)
Operáns kondicionálás és a fogyasztói magatartás:
- A folyamatos megerősítés módszerének felhasználása a kívánt viselkedés elérésére (a termék megvásárlása), jutalmazás azáltal, hogy a fogyasztó valamilyen jutalmat, pl.: kis ajándékot, kupont kap.
- A termékválasztást lehet részleges megerősítéssel jutalmazni. A játék automaták ilyen részleges megerősítést alkalmaznak. További részleges megerősítési forma, amikor minden X-edik egyént jutalmaznak meg.
- Alkalmazása az operáns kondicionálásnak a magatartás-formálás, amikor a kívánt viselkedést fokozatosan, lépcsőzetesen erősíti meg, ahogy a kívánt válaszhoz minél közelebb érnek. Pl.: az áruházba való minden belépő lufit kap.
- Vannak esetek, amikor az inger egyszerű jelenléte vagy elhagyása hozza létre a magatartást. Egy fogyasztó, aki látja az 50%-os leértékelést, lehet, hogy belép az üzletbe, de ha nem látja ezt a jelet, akkor nem lép be.
A
klasszikus és operáns kondicionálás összehasonlítása
Klasszikus kondicionálás
|
Operáns kondicionálás
|
Az eredmény független
a tanuló cselekvéstől
|
Az eredmény a tanuló
cselekvéstől függ
|
Erős és megbízható
inger-válasz kapcsolat már jelen van
|
A tanulást különböző
válaszok előzték meg.
|
A változás oka
nagyrészt az inger hatékonysága
|
A változás oka a
válaszok gyakorisága
|
Tipikusan olyan
viselkedést kapcsol be, amelyet a vegetatív idegrendszer ellenőríz
|
Tipikusan olyan viselkedsét
kapcsol be, amelyet a szomatikus idegrendszer ellenőriz
|
Akarattól független
válaszokat kapcsol be
|
Önkéntes válaszadók
|
Érzelmekkel
kapcsolatos
|
Tudatos cselekvés
|
Változást okoz a
véleményekben, célokban és ízlésben.
|
Változást okoz a
célirányos tevékenységben
|
A két leglényegesebb különbség a klasszikus kondicionálás és az operáns
kondicionálás között a következő:
- Az operáns kondicionálás olyan folyamatokat erősít meg, amelyeket az egyén tudatosan kontrollál, míg a klasszikus kondicionálás esetében a válasz önkéntelen.
- A klasszikus kondicionálásra a válasz az inger eredményeként jön létre, tehát az inger előbb van, mint a válasz (Pavlov kísérlete esetében: inger: csengőhang – válasz: nyáladzás). Az operáns válaszokat viszont a következmények erősítik meg, amelyek a viselkedés után keletkeznek (viselkedés: kar lenyomása – következmény: étel – válasz: a kar újbóli lenyomása).
A kognitív tanulási elméletek:
A kognitív iskola
képviselői szerint a tanulás sokkal komplexebb folyamat, amely felhasználja a
problémamegoldást, a logikus gondolkodást az inger-válasz lánc ismétlése
mellett. A kognitív elmélet az emberek problémamegoldó képességét és a dolgok
rendjének megértését hangsúlyozza.
- A kognitív elmélet Kohler klasszikus munkájában gyökerezik, aki ketrecbe zárt majmokkal kísérletezett. (A ketrecen kívül elhelyeztek egy banánt úgy, hogy a majom ne érje el, és egy botot elhelyeztek a ketrecen belül. à Tehát a majom úgy oldotta meg a problémát, hogy a boto eszközként használta, hogy elérje a banánt.) Ebben az esetben a tanulás nem egy egyszerű inger-válasz asszociációjából jön létre, hanem az összefüggés felismerésével a cél és a cél megvalósítása között.
- A gestaltisták a tanulást kognitív reorganizációnak tekintik, a tanulási folyamatot pedig úgy mint éleslátást, gondolkodást és problémamegoldást, amely az egyén kognitív struktúrájának a változásához vezet.
- Kurt Lewwin munkája jelentős hatással volt mind a pszichológiára, mind a társadalompszichológiára, és így közvetetten a fogyasztói magatartásra is. Lewin hozta létre az ún. élettér elméletet, amelynek lényege, hogy az emberi agy egy pszichológiai terület, amelyet kogníciók vagy meggyőződések alkotnak, és amely pszichológiai környezetben működik. Ez a környezet magába foglalja a hiedelmeket, a meggyőződéseket, az attitűdöket, a célokat és a pszichológiai akadályokat.
A gondolkodás szerepe a termékek megismerésében és a vásárlók
döntéseinek befolyásolásában:
A megismerés és
meggyőzés folyamatában a gondolkodásnak kiemelkedő szerepe van. Az ember
miközben gondolkodik, logikai műveleteket végez, értelmet és jelentést keres. A
megértés nagymértékben közrejátszik az információk megőrzésében.
Pl: egy autó
vásárlására vonatkozó döntés számos tényező előzetes megfontolásának az
eredménye: az autó ára, a kapcsolható márkák, az autó fenntartásával
kapcsolatos költségek, a benzinárak, a parkolási díjak és lehetőségek, a
biztonsági tényezők és az egyén várható társadalmi élete.
Forrás: Hoffmesiter-Tóth Ágnes: Fogyasztói magatartás
Forrás: Hoffmesiter-Tóth Ágnes: Fogyasztói magatartás
No comments:
Post a Comment