A motivációval kapcsolatban
két alapvető kérdést lehet feltenni: egyrészt, hogy mi szolgáltatja az erőt, az
energiát a viselkedés megindításához és fenntartásához. A másik alapvető kérdés
pedig, hogy mitől függ, milyen tényezők határozzák meg ennek az erőnek az
irányát, vagyis, hogy miért teszi az ember az egyik helyzetben ezt, máskor
pedig mást.
A motiváció fogalma és a motívumok osztályozása:
Motiváció fogalma:
A motiváció az az általános kategória, amelyet a szükséglet, valamint a
szükséglet legyőzésére és kielégítésére irányuló magatartás közötti viszony
leírására használnak.
A motiváció dinamikus
folyamat, amelynek a legegyszerűbb esetben három lépcsője van. A
legegyszerűbben ezt egy példa segítségével lehet bemutatni. Pl.: Az egyén, aki
már egy napja nem evett, éhséget fog érezni. Az éhségösztön eredménye lesz a
táplálék megszerzésére irányuló magatartás. Miután evett, az egyén nem fogja az
étel iránti szükségletet tovább követni, mivel már elérte a célját.
Motívum fogalma:
a motívumok olyan indítékok, amelyek a magatartásunkat bizonyos irányba
mozgatják.
A motívumok lehetnek
ösztönösek és tanultak, vagy másképp kifejezve elsődlegesek és másodlagosak. Az
elsődleges motívumok az alap
fiziológiai szükségleteinkkel kapcsolatos ösztönöket foglalják magukba. A tanult vagy másodlagos motívumok pedig a
tanulás eredményei, tehát például a társadalmi szükségletek tanult motívumok.
A motívumok lehetnek
pozitívak és negatívak. Az egyén a pozitív célok elérésére vágyik, például
arra, hogy egy exkluzív klub tagja legyen. Negatív motívumok azok, amelyeket az
egyén megpróbál elkerülni, mint pl.: valamilyen nehéz vagy kellemetlen
szituáció.
Motivációs elméletek:
Maslow motivációs elmélete
Két lényeges
előfeltevésre építi modelljét:
- A motiváció szükségleteinkre vezethető vissza
- A szükségletek hierarchikus rendbe állíthatóak
Öt hierarchikus
egymásra épülő szükséglet van:
- Fiziológiai (élettani) szükségletek. Pl.: éhség, szomjúság stb.
- Biztonsági szükséglet. Arra vonatkoznak, hogy fiziológiai szükségleteink tartósan kielégíthetőek legyenek. Fontos az állandóság és a kiszámíthatóság.
- A szeretet szükséglete. Másokhoz tartozni, befogadottnak lenni. Beleértjük a szeretet adását és kapását is. Család, gyermek iránti vágy.
- Az elismerés, megbecsülés iránti szükséglet.Mások elismeréséből pozitív én-kép alakulhat így ki. Ha ez kielégül, akkor jó értelemben vett hatalom és kompetencia érzetéhez vezet.
- Az önmegvalósítás szükséglete. Azon vágyunkat teljesíti, hogy értelmet adjunk életünknek, hogy kielégítsük önmagunkat. Maslow az önmegvalósítás élményét csúcsélménynek nevezi.
Az összes szükséglet, amely a Maslow féle hierarchia első négy lépcsőjében foglal helyet, ún. hiány- (deficit) szükséglet. Ezen szükségletek kielégítésének eredménye nem az elégedettség, hanem az elégedetlenség csökkentése. Ezen elmélet ciklikus, miután a szükségletek egy csoportja kielégítést nyert, más szükségletek lesznek a dominálóak.
A Maslow féle elmélet
ismerete igen hasznos a marketingszakemberek számára. A fiziológiai
szükségletek a legfontosabb szükségletek. Az étel-, illetve az italgyártó
cégek, amikor luxusterméket hoznak forgalomba, azt tapasztalhatják, hogy
célszerűbb termékeiket nem az egyszerű fiziológiai szükségletekkel kapcsolatba
hozni, hanem a Maslow féle hierarchia magasabb rendű szükségleteivel
prezentálni.
Murray motivációs elmélete
Henry Murray 12
elsődleges és 28 másodlagos szükségletet határozott meg. A következő táblázat
egy részletet mutat be a Murray-féle szükségletek listájából.
Murray
motivációs listája
Szükséglet
|
Meghatározás
|
Példa
|
Önrendelkezés
|
Függetlennek lenni, szabadon cselekedni,
impulzusokra reagálni, felelőtlennek lenni.
|
Impulzusvásárlás, hagyomásnyostól eltérően
öltözködni.
|
Uralkodás, hatalom
|
Mások magatartását irányítani.
|
Szolgáltatóhelyeken agresszíven fellépni és
figyelmet követelni.
|
Gondoskodás
|
Megértést tanúsítani, etetni, segíteni és
támogatni a rászorulókat.
|
Adakozni, humanitárius célokért tevékenykedni.
|
Exhibíció
|
Benyomás keltése. Mások mulattatása, szórakoztatása,
sokkolása, meglepetés okozása, ámulatba ejtése, izgatása stb.
|
A legutolsó divat szerint öltözködés.
|
Megismerés
|
A felfedezés, a tudás, a megismerés szükséglete.
|
Múzeumok, kiállítások látogatása, új
termékekről, technológiákról való ismeretek keresése.
|
Magyarázás
|
Az információadás, a magyarázás, az értelmezés
és a tanítás szükséglete.
|
Véleményvezetőnek lenni.
|
McClelland motivációs elmélete
Motivációelméletét a tanult
szükségletekre építette. Három szükségletet különített el.
- Kapcsolatmotiváció: az elfogadottság, szeretettség iránti vágyunk. Ezek az emberek figyelmüket társas kapcsolatok kialakítására és fenntartására fordítják.
- Teljesítménymotiváció: belső hajtóerő a sikere, a magunk elé tűzött célok elérésére. A teljesítmény motiváltakat valójában nem a sikerért járó jutalom, hanem maga a siker vágya hajtja. Szeretik a személyes felelősséget, a kihívó feladatokat. (pl.: családi háttér, szülői hozzáállás, kulturális értékek.)
- Hatalmi motiváció: az a vágy, hogy hatással, befolyással legyünk másokra, kontrolláljunk másokat. Kedvelik a versengő helyzeteket. Igyekeznek úgy viselkedni, hogy erős érzelmi hatást váltsanak ki az emberekből.
Ellentétben Maslow-val
nem tárgyal alapvető szükségleteket, hiszen azokat örökletesnek tekinti. Nem
feltételez továbbá hierarchikus alá- és fölé rendeltséget. Sem pedig
kielégülés-továbblépés kapcsolatot.
McCelalland elméletének
ismerete elsősorban a vállalati gyakorlatban alkalmazható, és azon
marketingvezetők számára fontos, akik szeretnék munkatársaikat magas
teljesítmény elérésére ösztönözni.
Nagyon kevés kutatás
áll rendelkezésünkre arra vonatkozólag, hogy milyen szerepet játszik a
teljesítmény iránti szükséglet a vásárlói magatartásban. Habár Landon (1972)
kutatásaiból megtudhatjuk, hogy azok a férfiak, akik magas
teljesítménymutatóval rendelkeznek, hajlanak arra, hogy olyan termékeket
vásároljanak, amelyeket férfiasnak tekintenek (pl.: hagyományos borotva,
sílés, hajózási eszközök stb.). Azok a férfiak viszont akik alacsony
teljesítménymutatóval rendelkeznek, olyan termékeket preferálnak, amelyek
sokkal kényesebb természetűek (pl.: szájvíz, dezodor, automata mosógép). Nők
esetében hasonló különbségek nem voltak kimutathatóak.
Motivációs konfliktushoz, frusztrációhoz vezet, ha a kívánt cél
elérése valamilyen akadályba ütközik.
A motivációkutatások arra keresik a választ, hogy az emberek miért
csinálják azt, amit csinálnak.
A legalapvetőbb projektív technikák:
- Asszociációs technikák: a fogyasztó elé tesznek egy listát, amely különböző szavakat tartalmaz, és megkérik a fogyasztót, hogy írja le azt a szót, ami egy egy szó kapcsán először az eszébe jut.
- Kiegészítő technikák: a.) mondatkiegészítés (ki kell a fogyasztónak egészítenie egy mondatot.) b.) töténetkiegészítés (történetet kell a fogyasztónak kiegészítenie).
- Öszetett technikák: Képek alkalmazása, harmadik személy használata. Ezek alkalmazhatók termékekkel, reklámtémákkal, vásárlási szituációkkal kapcsolatos különféle érzelmek, hangulatok, attitűdök megállapítására és elemzésére.
Motiváció a marketingkutatásban:
A fogyasztói magatartás megértésével foglalkozó motivációkutatók úgy gondolják, hogy a termékek ún.
„rejtett jelentést” hordoznak magukban, és ez a rejtett jelentés fontos
versenyelőny lehet.
Ernest
Dichter néhány fogyasztási motívuma:
Motívum
|
Fogyasztási cikk
|
Státusz, presztízs
|
Whisky, presztízs
autómárka, szivar
|
Szeretet és
gyengédség
|
Cukor és méz,
édesség, játékvásárlás gyermekeknek
|
Nőiesség
|
Selyem, tea,
süteménysütés, otthon dekorációja
|
No comments:
Post a Comment