Az attitűd a vásárlói
magatartás tanulmányozásának egyik legfontosabb területe, közvetlen a befolyása
a vásárlási döntésre. Az attitűdök – más néven beállítódás – tárgyakról, személyekről, vagy
eseményekről alkotott értékelő megállapítások. Kiderül belőle a hozzájuk
kapcsolódó érzelmünk irányultsága.
Az attitűdnek 3
komponense van:
- A kognitív vagy ismereti komponens, amely a meggyőződésekre vonatkozik. (tudás, hit, vélemény, értékek)
- Az affektív vagy érzelmi komponens, amely a pozitív vagy negatív érzéseket foglalja magába. Az érzelmi komponens az attitűd tárgyához kapcsolódó pozitív érzelmi asszociáció.
- A konatív vagy magatartástendencia-komponens, amely a cselekvéssel kapcsolatos. (túrórudi finom, szeretem, meg fogom venni)
Az attitűd jellemző
vonásai:
- Az attitűdnek van tárgya, azaz egy fókuszpontja.
A tárgy lehet absztrakt fogalom, például a „fogyasztás”, vagy lehet
kézzelfogható dolog, pl kerékpár. A tárgy lehet fizikai dolog, mint pl egy
termék, vagy lehet cselekvés, mint pl egy termék megvásárlása. A tárgy lehet
„tétel” pl egy személy vagy tételek kollekciója, vagy pl egy társadalmi
csoport.
- Az attitűdnek vagy iránya, foka és intenzitása.
Az attitűd kifejezi, hogyan érez egy személy egy tárgy iránt. Az attitűd
kifejez irányt (kedvelem vagy sem) a tárgyat elfogadja vagy elutasítja, fokot
(a személy mennyire szereti vagy nem szereti a tárgyat), intenzitást ( a
tárggyal kapcsolatos bizonyosság vagy bizalom kifejezésének szintje, vagyis
hogy mennyire erős a személy meggyőződési szintje).
- Az attitűdnek van struktúrája. Központjában az
egyén fontos értékei, és önmagáról alkotott képe van. Nehéz változtatni egy
attitűdöt, mert 1 változás egy másikat is magával von.
- Az attitűd tanulható. A tanulás megelőzi az
attitűd kialakulását és megváltoztatását. Az attitűdök saját, a valósággal
kapcsolatos tapasztalatainkból, a barátainktól vagy akár a reklámokból szerzett
információk alapján alakulnak ki.
Az attitűd funkciói:
- Igazító vagy alkalmazkodási funkció. Az emberek maximálni akarják a jutalmakat, és minimalizálni a büntetéseket, olyan attitűdöket alakítanak ki, amelyek segítik őket kívánt céljaik elérésében. (lopni nem szabad- attitűd)
- Énvédő funció. Értékjelző funkció, elégedettségi érzéseket hoz felszínre. Saját magunk ellen véd, attitűd szerűen magyarázzuk meg a dolgokat. Direkt így akartam csinálni.
- Az értékkifejező funkció. Pozitív kifejeződést ad számunkra, saját értékeinkről. (a rokonság lássa, hogy szeretem a gyerekeket) Kellemes elégedettségi érzéseket hoz felszínre.
- Az ismeretkifejező funkció. Az attitűdnek az a kognitív komponense, amely tartalmat és irányt ad a tapasztalatnak. A világban lévő eligazodásunkat könnyíti meg.
Az attitűd
kialakításának forrásai:
- Személyes tapasztalat: használtuk és van véleményünk róla.
- Szükségletek: kiértékeljük az újat, újraértékeljük a régit – mindez segít bennünket a tárgyak iránti attitűdünk kialakításában. Az emberek életük folyamán különböző szükségleteik lehetnek ugyanazzal a tárggyal kapcsolatban.
- Szelektív észlelés: az emberek a valóságot egyéni képességeik szerint értelmezik, ezért a termékekről, üzletekről megszerzett információk értelmezésének módja befolyásolja a kialakuló attitűdöt is. Negatív attitűd lehet, ha olyan élmény ér.
- Személyiség: a személyiség befolyásolja, hogy hogyan dolgozza fel a tárgyakkal kapcsolatban szerzett tapasztalatait. A személy agresszív/passzív, introvertált/extrovertált volta meghatározza az általa kialakított attitűdöket is.
- Csoportkapcsolatok: a csoport befolyásoló szerepe az egyének attitűdjére különösen a referenciacsoportok esetében erős (család, referenciacsoportok, kultúra és szubkultúrák, egyéb befolyásos személyek).
Az attitűd és a
magatartás:
Az attitűd és a
magatartás kapcsolata interaktív.
Az attitűd magatartást
befolyásoló hatásának erőssége függ:
- Az attitűd erősségétől: minél erősebb egy
attitűd, annál nagyobb a valószínűsége, hogy hat a magatartásra. (Hajdúhadháznál
bezárom a fülke ajtaját)
- Más attitűdök létezésétől: félelmei erősebbek,
mint pozitív attitűdje. (nem szeretem a Made in China feliratú karácsonyfa
izzót)
- Attitűdre való reakcióképességétől: ki mennyire
gondolja át döntéseit.
- A társadalmi környezet szituációs tényezőitől:
Egyik személy szívesen vásárolna valamit, de tart a másik személy haragjától. Ha egy helyes fiú
kínál terméket abban az áruházban amit nem nagyon szeretünk, lehet megvesszük.
Attitűd
megváltoztatása:
1. Affektív szinten klasszikus kondicionálással: a
fogyasztó érez valamit valami hatására. Pl: a Coca-Cola reklámban alkalmazott
zene miatt pozitív életérzés alakul ki bennünk.
2. Konatív szinten operáns kondicionálással: cselekvésre
bírják az embereket. Pl: termékmintát küldenek neki, hogy ezáltal is
vásárlásra ösztönözzön.
Forrás: Hoffmesiter-Tóth Ágnes: Fogyasztói magatartás
No comments:
Post a Comment