Részlet Daniel H. Pink Motiváció 3.0 Ösztönzés
másképp című könyvéből.
„A múlt század közepén két fiatal tudós olyan kísérleteket
végzett, amelyek megváltoztathatták volna a világot. De nem tették. Harry F.
Harlow, a Wisconsin Egyetem viselkedéskutató professzora az 1940-es években létrehozta
a világ első olyan laboratóriumát, ahol a főemlősök viselkedését tanulmányozták.
Egy szép napon, 1949-ben, Harlow és két kollégája 8 rhesusmajom részvételével
belekezdett egy kéthetes kísérletbe, amely során az állatok tanulási képességeit
vizsgálták. Egy egyszerű, mechanikusan megoldható feladatot találtak ki számukra,
amelynek illusztrációja a következő képeken látható. A zár kinyitása három lépésből
áll: 1. ki kell húzni a függőleges pöcköt, 2. el kell húzni a kampót, és 3. fel
kell hajtani a fémlapot. Nekünk ez gyerekjáték, de egy aprócska kísérleti
majomnak kihívás értékű feladat
A zárat betették a majmok ketrecébe, és figyelték,
hogyan reagálnak – illetve így készítették fel őket a második hét végén esedékes
problémamegoldó tesztekre. De nem kellett két hetet várniuk, mert rögtön valami
furcsa dolog történt. A majmok, anélkül, hogy a kutatók sürgették vagy kényszerítették
volna őket, koncentráltan, eltökélten és – úgy tűnt – élvezettel kezdtek bíbelődni
a zárral. És pillanatok alatt rá is jöttek, hogyan működik a szerkezet. Amikor
a kísérleti időszak utolsó két napján Harlow elvégezte a teszteket, a majmok már
nagyon ügyesek voltak. Rendszeresen és villámgyorsan oldottak meg ilyen és
ehhez hasonló feladványokat: a rejtvények kétharmadában kevesebb, mint egy perc
alatt „törték fel a kódot”.
Ez azért már egy kicsit furcsa volt. Senki nem
mutatta meg a majmoknak, hogyan kell kihúzni a pöcköt, elhúzni a kampót és felnyitni
a fémlapot. És a sikeres megoldásért nem kaptak sem ételt, sem dicséretet, de még
egy kis tapsot sem. Ez pedig ellentmondott mindannak, amit addig a főemlősök –
akár a fejlettebb agyú, kevésbé szőrös, embernek nevezett főemlős – viselkedéséről
tudtunk és gondoltunk. A tudósok akkoriban úgy vélték, hogy viselkedésünket két
tényező motiválja. Az egyik a biológiai motiváció. Az emberek és az állatok
esznek, hogy csillapítsák az éhségüket, isznak, hogy oltsák a szomjukat, és
szaporodnak, hogy kielégítsék nemi ösztöneiket.
De itt nem ez történt. „A megoldásért nem járt étel,
víz vagy szexuális kielégülés” – írta Harlow.1
Viszont a másik ismert motiváló tényező sem
magyarázta a majmok különös viselkedését. Míg a biológiai motiváció belső késztetés,
addig a másik motiváló tényező kívülről fejti ki hatását. Ez pedig nem más,
mint a jutalmazás, a büntetés, és amit a környezetünktől kapunk egy-egy
megnyilvánulásunkért. Ez fokozottan igaz az emberre, aki tökéletesen reagál az
effajta külső ingerekre. Ha megígérik, hogy fizetésemelést kapunk, keményebben
dolgozunk.
Ha esélyes, hogy ötös dolgozatot írunk, többet
tanulunk. Ha megfenyegetnek, hogy csökkentik a fizetésünket, ha késünk vagy rosszul
töltünk ki egy papírt, akkor biztos, hogy időben érkezünk vagy akkurátusan kitöltünk
minden mezőt. De ez sem magyarázza a majmok reakcióját. Szinte hallani, ahogy
Harlow a fejét vakargatta, miközben leírta, hogy „az ebben a vizsgálatban
tapasztalt magatartás felvet néhány érdekes, a motivációelméletekkel
kapcsolatos kérdést, hiszen speciális, illetve külső ösztönzők nélkül sikerült
jelentős tanulást elérni, és a hatékony teljesítményt fenntartani”.
De akkor mi lehetett ez?
Ennek a kérdésnek a megválaszolásához Harlow egy
szokatlan elmélettel állt elő, amely leleplezte a harmadik
motiváló tényezőt:
„A feladat teljesítése belső jutalmazást adott.”
A majmok egyszerűen azért oldották meg a rejtvényt, mert ez az elégedettség érzésével
töltötte el őket. Élvezték a feladatot. És ez az élvezet volt az ő jutalmuk.
Már ez az elgondolás is radikálisnak
számított, ám ami ezutántörtént, az csak fokozta a zavart és további vitákat
generált….”
Mi történt ezután?
ReplyDeleteFeltételezték, hogy a 3.(belső) motiváció függ az addig ismert biológiai motivációtól és jutalmazástól. Amikor bevonták a jutalmazást akkor eredményromlást figyeltek meg. Ezt nagyon furcsának találták. Harlow bizonygatta az akkori tudósoknak, hogy ez a motiváció is van olyan erős mint a többi, de nem hittek neki. Fel is hagyott etéren a kutatásaival és a kötődéslélektannal kezdett foglalkozni.
ReplyDelete