A kultúra egy társadalom megkülönböztető, tanult életmódja, egy adott társadalom kollektív memóriája. A kultúra nem csak a tanult meggyőződések, normák, értékek, szokások és tevékenységek összességét foglalja magába, hanem a tárgyakat és szolgáltatásokat, mint például autók, ruházat, élelem, művészet, sport stb., amelyek egy adott társadalomra jellemzőek és a fogyasztók magatartását irányítják.
Kultúra jellemzői:
- befolyása automatikus és természetes (átadjuk a helyet idősebbnek)
- beivódik a viselkedésünkbe
- szabályrendszer, mely szükségletet elégít ki
- minden területén képes rendet, irányt és útmutatást adni
- tanult, nem öröklött: formális tanulás
- informális tanulás (elles dolgokat)
– technikai tanulás (szervezett keretek között)
- szocializáció során sajátítjuk el
- nyelvi szimbólumok (jaguár lehet autó és állat)
Kultúra befolyásoló tényezői
- család,
- iskola,
- vallás,
- korai élettapasztalat,
- kortársak,
- belsővé vált egyéni normák,
- média
Hogyan befolyásolja a kultúra a fogyasztói magatartást?
1. Kommunikáció, nyelv és szimbólumok: A közös kultúra elsajátítása érdekében a társadalom tagjainak közös nyelven kell kommunikálniuk egymással. A nyelv nem korlátozódik a beszédre és az írásra, magába foglalja a gesztusokat, arckifejezéseket, testbeszédet. A szimbólumok lehetnek verbálisak (újsághirdetés vagy tévéreklám) és nem verbálisak (számok, színek, alakzatok).
2. Hit és vallás: Minden kultúrában központi szerepet játszik, mivel meghatározza hogy mi a helyes és a helytelen, a jó és a rossz, valamint gyakran befolyásolja a gazdasági és a politikai rendszert és a társadalmi kapcsolatokat.
3. Az idő felfogása: Az idő érzékelése, értékelése jelentősen eltérhet az egyes kultúrák között. Az egyek kultúrák között abban is különbség lehet, hogy tagjai a múltra vagy a jövőre fókuszálnak.
4. Öltözködés és megjelenés: Az egyes kultúrák között lehetnek eltérések az elfogadott öltözködést és megjelenést illetően is. Az öltözködés és a megjelenés változhat a hagyományok, de az éghajlat kapcsán is. Természetesen a divat követésének mértékét is befolyásolja a kultúra.
5. Étkezési szokások: A kulturális különbségek annak tekintetében, hogy az emberek mit esznek, hogyan készítik el az ételeket, és milyen gyorsan étkeznek.
6. Rituálék, ceremóniák: Az egész emberi életciklust áthatják a születéstől a halálig. Ezek szimbolikus magatartásformák, amelyeknek meghatározott sorrendje van, és rendszeresen ismétlődnek. A rituálék lehetnek nyilvánosak, gondosan megtervezettek, vallási vagy polgári ceremóniák. (polgári esküvő↔áldozati bennszülött ceremónia)
Forrás: Hofmeister-Tóth Ágnes: Fogyasztói magatartás
No comments:
Post a Comment